klimatariaDet er allerede vinter. Men samtidig er det ikke. De siste to månedene i Paphos, Kypros har det vært sommer. OK, det var faktisk høst men temperaturen var veldig høy. Vannet i sjøen var ikke kaldt og vi dro til og med og svømte. Noe har virkelig endret seg med været.

Jeg tenker at vi mennesker kan tenke, filosofere og håpe. Men trærne er i en tragisk situasjon. Få av dem er helt forvirret. Med vinranke* i min gård er det slik.

Vi har hatt denne vinranken i 20 år og jeg har aldri sett noe liknende skje med den før. I september fikk den gult løv og i oktober fikk det brunt løv. Dette er normalt. Men plutselig, i november bestemte den seg for å begynne sirkelen sin igjen. Så nå har vinranken min grønt løv, det samme som om våren. Dere kan se det på bildet!

Nå, er jeg sikker på at noe ikke er galt med klimaet på jorden. Å bare høre om klimaproblemer er én ting, å ha dette problemer hjemme er en annen. Uansett, nå, har jeg fått skygge i gården min for de skinnende dagene i desember.

Hilsen

Giorgos

* I actually needed a word to describe a grapevine, a vine arbour, I have in my yard. We did have a discussion at http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1036683 where you can see more photos of what I want to describe. We came up with the word “vinrankesløvhytte” and “vinrankepaviljong”. Do you have a better idea?

